Ofiarowanie Pańskie - Homilia na IV Niedzielę Zwykłą

Niedziela, Święto ofiarowania Pańskiego (2 lutego), rok A, Łk 2,22-40


 Mieli również złożyć w ofierze parę synogarlic albo dwa młode głębie, zgodnie z przepisem Prawa Pańskiego.
A żył w Jerozolimie człowiek, imieniem Symeon. Był to człowiek prawy i pobożny, wyczekujący pociechy Izraela, a Duch Święty spoczywał na nim. Jemu Duch Święty objawił, że nie ujrzy śmierci, aż nie zobaczy Mesjasza Pańskiego. Za natchnieniem więc Ducha przyszedł do świątyni. A gdy rodzice wnosili Dzieciątko Jezus, aby postąpić z Nim według zwyczaju Prawa, on wziął Je w objęcia, błogosławił Boga i mówił: „Teraz, o Władco, pozwól odejść słudze Twojemu w pokoju, według Twojego słowa. Bo moje oczy ujrzały Twoje zbawienie, któreś przygotował wobec wszystkich narodów: Światłość na oświecenie pogan i chwałę ludu Twojego, Izraela”.

Maryja  naszym wzorem.

     Kościół katolicki jest Kościołem chrystocentrycznym i maryjnym. Nasz Kościół jest chrystocentryczny, gdyż jest założony przez Chrystusa, wcielonego Syna Bożego i jest wyposażony przez Chrystusa we wszystkie środki konieczne do jego działania. Chrystus ustanowił Kościół hierarchiczny, czyli taki, w którym On sam, do dnia dzisiejszego, dobiera sobie współpracowników. Kapłani i osoby zakonne nie są wybierani przez lud, lecz przez samego Chrystusa. Wszystkie nasze modlitwy kierowane są do Boga przez Jezusa Chrystusa. Te elementy i jeszcze inne sprawiają, że Kościół katolicki jest chrystocentryczny.
      Kościół katolicki jest kościołem maryjnym. Syn Boży przyjął postać ludzką, stał się człowiekiem, przez Maryję. Maryja obdarowała Syna Bożego własnym ciałem ludzkim i dzięki temu miała pośredni udział w tworzeniu Kościoła wraz ze swoim Synem. Duchowość naszego Kościoła wypływa ze wspólnego źródła Jezusa i Maryi. Do zasadniczych cech tej duchowości należą: czystość, dobroczynność i wielka wiara Maryi, w których zawarte są śluby zakonne; czystości, ubóstwa i posłuszeństwa.
     Czystość Maryi wyrażona jest przez słowa: Dziewica, Niepokalana. Wszyscy wierni Kościoła mają żyć w czystości stosownie do ich stanu. Mamy w Kościele czystość młodzieńczą, czystość osób Bogu poświęconych i czystość małżeńską. W dzisiejszym Kościele rzadko mówi się z ambony o czystości małżeńskiej i młodzieńczej, częściej słyszy się z ambony o występkach w tym zakresie. Czystość małżeńska jest zauroczeniem się Bogiem i swoim współmałżonkiem do tego stopnia, że osoba zamężna nie ma więcej ochoty do zawierania bliskich znajomości  z  kimś  spoza własnego małżeństwa.
      Czystość Bogu poświęcona, czyli ślub czystości jest świadectwem, że człowiekowi może wystarczyć do radosnego życia jedynie przyjaźń z Bogiem.
     Dobroczynność. Całe życie publiczne Pana Jezusa było jednym pasmem dobroczynności względem napotykanych ludzi. Do dzieł dobroczynności Maryi zalicza się nawiedzenie św. Elżbiety i cud w kanie Galilejskiej. W pojęciu dobroczynności zakorzeniony jest nasz ślub ubóstwa. Zależność od przełożonego w dysponowaniu dobrami materialnymi nie wystarczy do pełnego zrealizowania naszego ślubu ubóstwa. Do tej zależności trzeba jeszcze dodać ubogie życie. Mamy prowadzić ubogie życie, aby móc pomagać ludziom potrzebującym.
        Wiara. Syn Boży stał się człowiekiem i umarł na krzyżu, aby wypełnić wolę Bożą. (Stał się posłusznym, aż do śmierci na krzyżu). Maryja była Służebnica Pańską w chwilach radosnych oraz w chwilach ciężkiego doświadczenia. Służebnica Pańska starała się zawsze wypełnić wolę Bożą i w tym ukazała nam wielkość swojej wiary. W cnocie wiary zakorzeniony jest nasz ślub posłuszeństwa. Przed Soborem Watykańskim przełożeni wyjawiali nam wolę Bożą, a po Soborze cała wspólnota, pod przewodnictwem przełożonego, ma odkrywać wolę Bożą.
        Życie Konsekrowane, czyli Bogu poświęcone, jest jakby sercem Kościoła. Gdy serce Kościoła jest zdrowe, to cały Kościół funkcjonuje dobrze.