Serce Jezusa, w którym mieszka cała pełnia Bóstwa, zmiłuj się nad nami

 

Wiele jest w Piśmie Św. wyrażeń, które wskazują na fakt, że Jezus Chrystus jest Bogiem. Potwierdzenie tej prawdy znajdujemy przede wszystkim w Nowym Testamencie, w którym sam Bóg objawia tajemnicę Trójcy i Jej zamiar zbawczy. Owa prawda jest uwidaczniana nie tylko w bezpośrednim wyrażeniu Syn Boży użytym w odniesieniu do osoby Jezusa, ale również w wielu innych biblijnych świadectwach, np. nawiązujących do prawdy, że Bóg go wskrzesił z martwych lub że siedzi po prawicy Ojca.

W Liście do Rzymian na przykład św. Paweł, mówiąc o szczególnym wybraniu Izraelitów, odnosi się także do Jezusa – Jednego z nich, którego wyraźnie nazywa Bogiem: Są to Izraelici, do których należą przybrane synostwo i chwała, przymierze i nadanie Prawa, pełnienie służby Bożej i obietnice. Do nich należą praojcowie, z nich również jest Chrystus według ciała, który jest ponad wszystkim, Bóg błogosławiony na wieki. Amen (Rz 9, 4-5).

W samych Ewangeliach mamy również wiele słów i wydarzeń, które wyraźnie wskazują nam na Bóstwo Jezusa. Sam choćby Prolog Ewangelii Janowej mówi o Jednorodzonym Słowie, które otrzymuje od Ojca pełnię łaski i prawdy, i które od Niego otrzymuje chwałę. Św. Jan wielokrotnie przytacza Jezusowe słowa Ja jestem – zarezerwowane Imię Najwyższego, czyniąc przez to Chrystusa równym Bogu: Jeżeli nie uwierzycie, że Ja jestem, pomrzecie w grzechach swoich. (…) Gdy wywyższycie Syna Człowieczego, wtedy poznacie, że Ja jestem i że Ja nic od siebie nie czynię, ale że to mówię, czego Mnie Ojciec nauczył (J 8, 24. 28). Zaprawdę, zaprawdę, powiadam wam: Zanim Abraham stał się, Ja jestem (J 8, 58). 

Również czyny Jezusa: uzdrowienia, wyrzucanie złych duchów, stawianie się ponad Prawem i Prorokami, wskrzeszanie umarłych, odpuszczanie grzechów a w końcu zmartwychwstanie są najdobitniejszym dowodem na to, że w Nim rzeczywiście mieszka cała pełnia Bóstwa. Sam Jezus, prowokowany rozmową z Filipem, zapewnia swoich uczniów: Wierzcie Mi, że Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie. Jeżeli zaś nie – wierzcie przynajmniej ze względu na same dzieła (J 14, 11). 

Owe silne akcenty Pisma Św. weszły szybko do Tradycji Kościoła i symbolu wiary, znajdując swoje najwcześniejsze odzwierciedlenie w liturgii wczesnochrześcijańskiej, w której odnajdujemy takie wezwania chrystologiczne jak: Jezus jest Panem; Przyjdź, Panie Jezu! Przekonanie o Bożym synostwie Jezusa potwierdzili później swoją męczeńską śmiercią nie tylko Apostołowie ale także wielu innych uczniów Jezusa. 

Kontemplując tę tajemnicę naszej wiary, z ufnością wpatrujemy się w Jednorodzonego Syna Bożego i w Nim składamy całą nadzieję. On jest naszym Pośrednikiem u Ojca i dzięki Niemu możemy ze spokojem oczekiwać dnia, kiedy zostaniemy zaproszeni do uczestnictwa w Jego chwale.